torsdag 26 februari 2009

Christer får ett svar från Maud

2008-12-18 Christer Fuglesang

Hej Christer,

Tack för ditt engagerande brev om svensk rymdverksamhet. Jag har i grunden samma inställning som du. Rymdverksamhet är av stor nytta och strategisk betydelse för många omriden. Vi kan se hur rymdteknologin bidrar med värdefull kunskap för att vi ska kunna möta utmaningar som vårt samhälle och planet står inför. Det gäller inte minst inom klimatområdet. Det är en naturlig utgångspunkt för mig att vi ska tillvarata den potential som rymdverksamheten innebar på bästa sätt.

Den senaste tiden har händelserna i världsekonomin påverkat förutsättningarna för företag, anställda och medborgare på ett sällsynt allvarligt sätt. För mig har det varit naturligt att ägna kraft till att agera i dessa frågor. Detta har i tid sammanfallit med ESA:s rådsmöte på ministernivå i Haag. Det är beklagligt, men oundvikligt. Jag vet också att flera av mina ministerkollegor i Europa har varit förhindrade att delta.

Mötet i Haag var inte en isolerad företeelse. Större delen av året har ägnats till diskussioner och beslut i det europeiska rymdsamarbetet som lade grunden för mötet i Haag. Jag vill särskilt lyfta fram Rymdrådet i september detta år, där jag deltog, då beslut fattades om en resolution med prioriteringar för den fortsatta europeiska rymdpolitiken. Sveriges agerande därefter i Haag är, som du vet, helt i enlighet med regeringens beslut.

Det är bra att du tar upp bärraketerna. För mig var det rimligt att Sverige utifrån förutsättningarna anmälde noll kronor i deltagande. Vi är inte nöjda med hur bärraketsektorn är strukturerad och har utvecklats. Det handlar om brister i styrning, insyn och kostnadseffektivitet. Jag känner
ett större ansvar för skattebetalarnas pengar, än att betala in stora belopp till något som vi anser vara högst otillfredsställande. Nu har ESA tagit intryck, och vi får se vad som kommer att ske framöver.

Jag har förståelse för att du önskar mer pengar till rymdverksamhet, och kanske särskilt till bemannad rymdfart. Det är naturligt. Regeringen har beslutat om totalt nära 800miljoner kronor för svensk rymdverksamhet och rymdforskning 2009. I mina ögon är detta trots allt mycket pengar
och ett kvitto på att regeringen tror på svensk rymdförmåga och rymdens potential.

Hur mycket pengar vi än har för rymdverksamhet i dag eller framöver, så måste vi prioritera. Ja, det har inneburit att vi inte fördelat några pengar på svenskt deltagande i ett nytt europeiskt program för att etablera en oberoende europeisk teknologi för bemannad rymdfart. Men, våra prioriteringar har i stället inneburit att vi de närmaste åren kan möjliggöra nödvändiga satsningar på andra program som har betydelse för klimatarbetet.

Jag hoppas att vi får anledning att träffas framöver och då fortsatta utbyta våra tankar om svensk rymdverksamhet.

Med vänlig hälsning

Maud Olofsson

Inga kommentarer: